سفارش تبلیغ
صبا ویژن

85/9/24
7:32 عصر

سک

بدست سهیل هوایی در دسته

 

  
                                  
سکولاریسم 
 

  سکولاریسم به جدایی قلمرو دین  از سیاست اشاره دارد و به تحولاتی
 
 اشاره دارد که پس از عصر رنسانس در مغرب زمـــین شکل گرفت و 
  در نهایت منجر به حاشیه نشینی دین از عرصه اجتمـــــاعی ، و فردی
  قلمداد شدن دین ، سیطره ی علوم تجربی و پایـه ریزی دولت بر مبنای
  ناسیونالیسم گردید.
  مطالعات نشــان می دهد خاستـــگاه سکولاریسم غرب است و ریشه در
  رخدادها و مسائلی دارد که در قرون وسطی بر غرب گذشت .
  نارسایی مفاهیم انجیل و مسیحیت،رجال کلیسا وعدم جواز نشر مسائلی
  که با انجیل تحریف شده منافـــات داشت ، تعارض علم و عقل با دین ،
  انحطاط جامعه مسیحی و حاکمیت استــبداد و اختناق کلیسا موجب کنار
  گذاشتن شدن دین از عرصه جامعه گردید، و در نهایت نهضت اصلاح
  دینی ، حاکمیت کلیسا را متزلزل کرد و بــا ارائه آمـــوزه هـــــایی که
  سکولاریسم را در پی داشت ، زمینه ساز حاکمیت پادشاهان و سلاطین
  بر امور سیاسی و اجتماعی و منزوی شدن کلیسا و رجال دین گــردید.
  
                        
 انگیزه ترویج سکولاریسم :
 
  
در یک نگرش کلی دو انگیزه وجود داشته است :
  1- انگیزه ی خیر خواهانه بود که از سوی برخی دینـــداران در جهت 
  حفظ قداست دین ارائه گشت.
  آنان دین را در تعارض با بعضی ارزشهای پذیرفته شــده در جامعه ی
  غربی می دیدند و برای حل مشکل ، خواهان جدایی حوزه ی دیــــن از
 
حوزه ی علوم و فلسفه شدند و برای برطرف ساختن تعارض دین با علم
  فلسفه و عقل ، حوزه ی دین را فقط شامل مسائل شخصی که در ارتباط
  انسان با خداست دانستند.در نتیجه باید ها و نباید هایی که در محدوده ی
  ارتباط انسان با خدا بود مربوط به دین قلمداد شد و آنچــــه در حوزه ی
  زندگی اجتماعی انسان است در حوزه ی علم قرار گرفت .
  2- انگیزه های مغرضانه بوده و از سوی کسانی مطرح شده است که دین
  را مانع رسیدن به منافع و مطامع خود می دیدند. از جمـــله می تــوان از
  صاحبان قدرت و حکام نام برد که برای دستیابی هرچه بیشتر به منــــافع
  شخصی خود ، نغمه ی جدایی دین از سیاست را سر می دادند.
  
                               اسلام و سکولاریسم
 
  اسلام ، اندیشه ی سکولاریسم را برنمی تابد . در اندیشه ی سکولاریسم
  حق قانونگذاری و حاکمیت ، به غیر خدا یعنی انسان واگذار گردیده است
  در حالی که در بینش توحیدی ، مالکیت و حاکمیت حقیقی و اصلی از آن
  خداست و بدون اذن او هیچ انسانی حق ندارد بر دیگری حکم براند.
 
در اندیشه ی سکولار ، دین امری فردی قلمداد شده و به رابطه ی فــردی
  انسان و خدا ارتباط دارد ولی آنگـــــاه که ضــرورت دیـــن به عنــــــوان 
  مجموعه ای مشتمل بر قوانین اجتماعی برای سعادت مادی و معنوی انسان
  گردد، طبعا گرایش سکولاریسم طرد میشود.
  اسلام برای همه ی شؤون انسانی ، اعم از فردی و اجتماعی ، قوانین و
  مقرراتی دارد. بی شک هیچ دین الهی و آیین آسمانی تفکیک دین از سیاست
  را نمی پذیرد و آنچه در متون مذهبی مسیحیان آمده و ارباب کلیسا آن را
  ترویج می کنند چیزی جز قلب و تحریف تعلیمات راستین
  حضرت مسیح (ع) نیست. از نظر اسلام ، دین مجموعه ای است از
  معارف نظری و احکام عملی ؛ و احکام عملی دین ، هر سه قلمرو ارتباط
  انسان با خدا ، ارتباط انسان با خودش و ارتباط انسان با دیگران را در بر
  میگیرد بنابراین شامل اخلاق ، حقوق و سیاست می شود.